30-procentig ökning för Boozt men lönsamheten föll
Nettoomsättningen under tredje kvartalet, juli till september, ökade med 30 procent till 1 232 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol. E-handelsbolagets outlet, Booztlet.com, stod för en ökning om nästan 40 procent medan e-handeln Boozt.com ökade med nästan 30 procent under kvartalet, vilket är lägre än förväntningarna, skriver bolagets vd, Hermann Haraldsson, i en kommentar.
Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 7,4 miljoner kronor, vilket är en kraftig minskning jämfört med tredje kvartalet 2020 då det uppgick till 47,9 miljoner kronor. Rörelsemarginalen landade på 0,6 procent jämfört med 5,1 procent i fjol.
Under årets första nio månder, januari till september, uppgick omsättningen till 3 846 miljoner kronor, vilket är en ökning med 31 procent jämfört med motsvarande period i fjol (2 934). Rörelseresultatet ökade till 146,6 miljoner kronor jämfört med 80,3 för perioden förra året. Rörelsemarginalen uppgick till 3,8 procent (2,7).
"Tillväxten i kategorierna barn, sport, beauty och home är stark, och i kombination med stordriftsfördelar ger det även bolaget bra marginaler och en strukturellt lägre returandel", skriver Hermann Haraldsson.
För helåret 2021 förväntar sig bolaget att uppnå en nettoomsättning som är 1 200 till 1 400 miljoner kronor högre än 2020. Det skulle betyda en nettoomsättning på mellan 5 559 och 5 759 miljoner kronor, enligt Habits beräkningar.