23948sdkhjf

H&M vände till vinst

Modebolagets omsättning under första kvartalet, december 2021 till februari i år, ökade med 23 procent till 49 166 miljoner kronor jämfört med 40 060 miljoner under motsvarande period för ett år sedan. Det framgår av H&M-gruppens kvartalsrapport som släpptes i dag.

Rörelseresultatet ökade till 458 miljoner kronor jämfört med 1 128 miljoner, vilket ger en rörelsemarginal på 0,9 procent jämfört med –2,8 procent föregående år. Bolaget uppger även rörelsemarginalen under de rullande tolv månader som uppgår till 8,1 procent (–0,4). Bruttoresultatet ökade till 24 260 miljoner kronor (19 057), vilket motsvarar en bruttomarginal om 49,3 procent (47,6).

Enligt kvartalsrapporten ökade andelen fullprisförsäljning. Men fortfarande dröjer sig effekterna av pandemin kvar på många av bolagets stora marknader, vilket påverkade försäljningen negativt. Resultatet påverkades även av ökade tillväxtrelaterade satsningar inom främst tech och varuförsörjningskedjan, står det i rapporten. 

H&M håller fortsatt stängt i Ryssland, Belarus och Ukraina, vilket berör 185 butiker och e-handelsförsäljningen i Ryssland. Under H&M:s utfrågning under förmiddagen tillstod bolagets ir-chef, Nils Vinge, att det inte är någon hemlighet att Ryssland var en av bolagets viktigaste tillväxtmarknader men även en av de mest lönsammaste. 

”Vi är djupt oroade över kriget i Ukraina och vi följer utvecklingen noga", säger H&M:s vd Helena Helmersson i en kommentar. "Vi sluter upp bakom alla runt om i världen som vädjar om fred. Återigen måste vi vara flexibla och agera snabbt utifrån de ändrade förutsättningarna", säger hon vidare.

I mars öppnades den första H&M-butiken i Kambodja via franchise. Fler nya marknader väntar under året: Ecuador, Kosovo och Nordmakedonien och Costa Rica samt Guatemala som ska drivas via franchise. Nästa år är planen att öppna i Albanien.

Läs mer om: H&M
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094