Best of Brands i konkurs – 39 anställda berörs
E-handelskoncernen MBRS Groups portfölj fortsätter att krympa. Efter konkursen av dotterbolaget Campadre Scandinavia i april har styrelsen nu även ansökt om konkurs för dotterbolaget Best of Brands Europe AB.
I ansökan ingår även Best of Brands Scandinavia AB och Klädbutiken för Märkesvaror i Sickla AB. I MBRS-koncernen återstår därmed bolagen Odd Molly Sverige samt We are spindye.
Best of Brands har bedrivit försäljning av externa och egna varumärken på nätet och i fysisk butik i Sickla. Den 18 maj drabbades butiks- och lagerlokalen i Sickla av en brand. Därefter har det pågått utförsäljning av varorna. Som en följd av branden har e-handelssajten stängts ner.
Nu bedömer styrelsen för MBRS Group att investeringar för att starta om Best of Brands-bolagen "inte är ekonomiskt försvarbara". Den ser heller inga andra alternativ än att ansöka om konkurs. 39 anställda påverkas av konkursen.
– Efter branden den 18 maj står det nu klart att de ekonomiska effekterna av branden kraftigt påverkar våra möjligheter att driva verksamheten vidare. Ibland får man med ödmjukhet inse att verkligheten inte alls blir som planerat eftersom förutsättningarna ändrats dramatiskt, och då är det enda ansvarsfulla att agera därefter, säger Claes Jonson, styrelseordförande för MBRS Group.
Enligt MBRS-koncernen stod Best of Brands-bolagen för cirka 20 procent av koncernens omsättning under första kvartalet 2022.
Best of Brands Europe AB hade en omsättning på 349 miljoner kronor under 2020 och gick med 23 miljoner kronor i förlust. Klädbutiken för Märkesvaror i Sickla AB:s omsättning sjönk till 22 miljoner kronor 2020 jämfört med 44 miljoner kronor under 2019. Från en knapp vinst 2019 gick företaget med förlust 2020.
Läs också: MBRS Groups vd avgår – efter fyra månader
Läs också: Ytterligare avhopp i e-handelsbolag – Gustaf Öhrn avgår
Läs också: Campadre begärs i konkurs av nya ägarbolaget