KRÖNIKA: Så blir 2022 – Modehandeln kan relativt sett bli vinnare
Modehandeln har haft en mycket bra vår, hjälpt av ett uppdämt behov som har skapat en mycket stark efterfrågan. Enligt Stilindex ökade klädhandeln till och med maj med 31 procent och skohandeln med 25 procent. Den fysiska handeln ökade ännu mer, 40 procent för kläder och 31 procent för skor. De företag som har gjort sin hemläxa under pandemin kommer att visa fina resultat.
I juni förra året släppte pandemin sitt struptag – åtminstone temporärt – och hemestern gjorde sitt till att lyfta konsumtionen av kläder och skor. Alla tre sommarmånaderna 2021 visade ökningar på omkring 20–25 procent.
Jämförelsetalen blir tuffa att matcha. Några fantastiska ökningar som branschen har haft under våren kommer vi således inte att se. Min prognos är att ökningarna i juni, juli och augusti stannar i häradet av 5 procent. Den fysiska handeln kommer att fortsätta växa mer än e-handeln, som efter sina pandemidopade ökningar kommer ner i mer normal försäljning.
Prisutvecklingen kommer att öka. Modehandeln har ju långa ledtider och därmed långa priskontrakt som slår igenom succesivt. Hittills i år har prisökningarna på kläder och skor varit förhållandevis låga, trots att minskade inköp minskat överutbudet. Det i sin tur har gjort behovet av oplanerade prisnedsättningar mindre, vilket ökat marginalerna. Den konkursade lågprisaktören Campadre skyllde sitt misslyckande på bland annat svårigheten att få tag på överskottsvaror. Det är visserligen en bråkdel av sanningen bakom konkursen, men väl en pusselbit som visar att företagen tillverkar och köper in mer kontrollerat. En positiv miljönyhet dessutom.
Hur blir hösten 2022? Fjolårets höst började med en ganska svag försäljningsökning i september, ganska stark oktober och fantastska ökningar i november och december på cirka 50–55 procent. Därför spår jag att försäljningen kommer att öka i september och oktober, men att det kommer bli svårt att matcha november och december.
Om vi jämför med 2019 visar första halvåret en uppgång på 3–4 procent för klädhandeln medan skohandeln fortfarande har jättetapp och hamnar på omkring minus 20 procent.
Under hela innevarande år, jämfört med 2019, kommer klädhandeln att hamna på en högre försäljning medan skohandeln fortsatt kommer att ligga långt efter.
I höst kommer de delar av sällanköp som gynnades av pandemin som bygghandel, möbel- och inredningsbutiker att tappa i omsättning. Modehandeln kan relativt sett bli vinnare. Rollerna blir omvända.
Ibland är livet rättvist.
Mikael Sandström
Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.