Streetwear-guru rekryteras till J.Lindeberg
Andreas Koschnike lämnar streetwearkonceptet Caliroots som han grundade för snart 20 år sedan. I stället går han till J.Lindeberg där han blir bolagets e-handelschef.
– Jag ser fram emot att få bli en del av J.Lindeberg och få leda denna fokuserade satsning på e-handel. Varumärket har en stark och spännande position mellan mode och sport, säger Andreas Koschnike.
Andreas Koschnike öppnade tillsammans med Per Norell 2003 Caliroots i Stockholm som snabbt blev en destination för streetwearentusiaster. Redan året därpå lanserades e-handel. Caliroots följdes 2006 av sneakerbutiken Six Feet Down, SFD, samt C-store tre år senare.
I april 2020 ansökte Californian Roots AB om rekonstruktion och under hösten samma år köptes verksamheten av Footway. Fram till frösäljningen 2020 verkade Andreas Koschnike som vd. Under Footways ägande har han arbetat som Caliroots varumärkeschef.
– Andreas kommer till J.Lindeberg med allt det som krävs för att utveckla varumärket J.Lindeberg i allmänhet och vår e-handel i synnerhet. Kunskap och erfarenheter inom streetwear, mode och sport, absolut. Men han har också bevisat sig som framgångsrik entreprenör, säger J.Lindebergs vd Hans-Christian Meyer, som nyligen berättade om bolagets planer för Habit.
I och med rekryteringen gör bolaget organisatoriska förändringar. Tidigare har J.Lindebergs ägare Bestseller ansvarat för bolagets e-handeln, något som nu J.Lindeberg övertar. I början av nästa år lanseras en ny e-handel.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.