De är populärast på Google och störst på Tiktok
Na-kd är det största svenska modebolaget på Tiktok med 328 400 följare. Merch Sweden, som säljer sneakers online och som startade som UF-företag 2017 kommer på en andraplats med sina 202 000 följare, medan klädjätten H&M har 180 000 följare på sin Tiktokkanal.
Det framgår av Alissa Swedish Fashion Index, en rapport som är framtagen av Alissa och syftar till att samla det svenska modeutbudet och ge en överblick över hela den svenska modemarknaden. Rapporten kartlägger hur modebolagens närvaro på internet och sociala medier sett ut under 2022.
De googlades mest 2022
1. H&M. 163 miljoner googlingar.
2. Cos. 26,9 miljoner googlingar.
3. Na-kd. 22 miljoner googlingar.
4. Stadium. 18 miljoner googlingar.
5. Other Stories. 18 miljoner googlingar.
H&M är det överlägset mest googlade varumärket. Merch Sweden är också Sveriges snabbast växande modeföretag sett till sökningar via google. Ökningen är på 234 procent under 2022. Myrorna kommer på en andraplats och ökar med 123 procent i antal googlesökningar, och Axel Arigato ökar med 83 procent.
Sportamore minskar mest i antal googlesökningar med 45 procent under året. Footway, som liksom Sportamore ägs av Footway Group, kommer på en andraplats med en 33-procentig minskning.
På tredje plats kommer Madlady som sökts 18 procent mindre på google under 2022 jämfört med samma period föregående år.