H&M minskar försäljningen
H&M-gruppens preliminära försäljning i lokala valutor sjönk med 4 procent under det tredje kvartalet, juni till augusti, i det brutna räkenskapsåret 2021/2022, jämfört med motsvarande kvartal året före då försäljningstillväxten var 14 procent.
Försäljningssiffran är beräknad exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.
Enligt Infront hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle minska med 2,3 procent.
– Det tredje kvartalet började svagt i likhet med branschen på många av bolagets stora marknader. Försäljningen förbättrades sekventiellt under kvartalet och höstkollektionerna har startat bättre än föregående år, skriver H&M i en kommentar.
Försäljningen exklusive moms uppgår preliminärt till 57 450 miljoner kronor (55 585).
Totalt antal butiker per den sista augusti uppgick till 4 664 jämfört med 4 856 vid samma tidpunkt året före.
Rapporten för tredje kvartalet släpps 29 september.