H&M inleder sparprogram för att förbättra resultatet
Med avvecklingskostnader på totalt 2,5 miljarder kronor sjönk koncernens rörelseresultat under tredje kvartalet, till 902 miljoner kronor. Det är en markant försämring från fjolårets resultat om 6 272 miljoner kronor.
Samtidigt landade försäljningssiffrorna på 57,5 miljarder kronor, en ökning från jämförande kvartal som uppgick till 55,6 miljarder.
Fram till idag har drygt 30 av 72 butiker i Ryssland stängts permanent och det finns även planer på att avveckla verksamheten i Belarus.
H&M:s vd Helena Helmersson konstaterar att avvecklingen i Ryssland påverkar både försäljningen och lönsamheten negativt.
– Liksom för branschen i övrigt var försäljningen svag på många av våra stora marknader i början av perioden. Försäljningen förbättrades successivt trots värmebölja i flera länder i Europa och vissa kvarstående varuförseningar. Höjda råvaru- och fraktpriser samt en stärkt US-dollar ledde till kraftiga kostnadsökningar för varuinköpen. Vi har valt att inte fullt ut kompensera för de ökade kostnaderna vilket återspeglas i bruttomarginalen. Sammantaget gav dessa faktorer en kraftigt negativ resultatpåverkan i kvartalet, säger Helena Helmersson i en kommentar.
Företaget konstaterar också att försäljningskanalerna integreras allt mer samtidigt som varuförsörjningskedjan fortsätter att digitaliseras.
Samtidigt inleder H&M ett besparingsprogram som ska leda till årliga besparingar på två miljarder kronor. Effekten av det bedöms bli synlig under andra halvåret 2023.