23948sdkhjf

Djärvhet och egensinne utmärker Årets modevarumärke 2022

Årets modemärke är bad- och modekonceptet Oas. Grundaren Oliver Lundgren fanns på plats i Göteborg på Habit Modebranschens dag för att ta emot utmärkelsen.

Juryns motivering för valet till årets modevarumärke Habit Fashion Awards är att Oas uttrycker en skön livsstilskommunikation för den globala konsumenten med mycket humor.

– Branschen när det gäller badmode består till stor del av trender där det bara är etiketten som skiljer olika märken. Vår grej är att inte göra något som liknar det andra gör. Du ska se på våra produkter att det är Oas utan att behöva titta på någon etikett, säger Oliver Lundgren.

Han grundade Oas för tolv år sedan efter att han under en semesterresa till Barcelona fått idén att skapa lekfulla och annorlunda badshorts. Idag säljs de glada och stilrena badkläderna till hela världen.

– Vi jagar kräsna, globala kunder som det finns mer av utanför Sverige. 80 procent av vår försäljning är till utlandet.

JURYNS MOTIVERING:

"Med lika delar egensinne och djärvhet har årets vinnare tagit sig ut i världen och bevisat sin potential med ett designuttryck som lockar till drömmar och skapar habegär.
Det är såväl charmigt, coolt och skickligt som genomtänkt ut i minsta mönsterbild och social kanal. Lägg därtill en ambitiös hållbarhetssträvan.
Vinnaren är en stilsättare av internationell klass vars resa bara har börjat."

Varumärket har en årsomsättning på nästan 60 miljoner med god lönsamhet, 2021 ökade omsättningen med 84 procent och förutom badkläder finns även bland annat kaftaner, shorts, skjortor och espadriller i sortimentet.

– Vi lägger mycket resurser på produktutveckling, 95 procent av allt som kommer fram går aldrig i produktion, säger Oliver Lundgren.

På Södermalm finns både märkesbutiken och designstudion där plagg ritas till kunder på 22 marknader globalt. Badkläderna säljs via bland annat NK i Stockholm, Liberty i London och via den amerikanska hotellkedjan Four Seasons lyxresorter.

Största fokus har varit herrsortiment, men från och med december lanseras även en damkollektion som Oas har jobbat med i över ett och ett halv år.

– Det blir en stor satsning på damkläder. Allt vi gör för herrmarknaden, bad-, linne- och frotté översätts i samma linje så att det syns att vi står bakom, att kollektionen har Oas DNA, säger Oliver Lundgren.

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.

Läs mer om: Oas
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097