Vinsten sjunker för outdoorbolag
Omsättningen under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret ökade med 8,5 procent till 276 miljoner kronor jämfört med 254 miljoner under motsvarande period i fjol, enligt svenska Revolutionraces kvartalsrapport som släpptes i dag.
Läs också: Revolutionrace öppnar fysisk butik – ”Spännande att testa”
Rörelseresultatet, EBIT, var lägre än fjolåret och uppgick till 50 mijoner kronor jämfört med 73 miljoner, vilket motsvarar en rörelsemarginal på drygt 17 procent. Bruttomarginalen uppgick till 71,4 procent, ungefär i nivå med fjolårets kvartal.
Inledningen av kvartalet var svag, bland annat på grund av en senare höst, enligt Paul Fischbein, bolagets nya vd, som har varit på posten i cirka två månader.
De nordiska marknaderna var en besvikelse, trots en tillväxt om 27 procent. I stället är det Tyskland, Österrike och Schweiz samt övriga världen som står för tillväxttal över 30-procentsstrecket; 39 respektive 34 procent.
Under kvartalet släpptes en ny produktkategori för hundar, och ytterligare en skomodell har adderats i sortimentet. Bolaget har också lanserat en kollektion för tonåringar.
Trots en orolig omvärld och hög inflation är Paul Fischbein optimistisk om framtiden:
– Vi är ödmjuka inför denna osäkerhet, men upplever att vi är väl positionerade för att fortsätta ta marknadsandelar.