Vinsten sjunker för outdoorbolag
Omsättningen under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret ökade med 8,5 procent till 276 miljoner kronor jämfört med 254 miljoner under motsvarande period i fjol, enligt svenska Revolutionraces kvartalsrapport som släpptes i dag.
Rörelseresultatet, EBIT, var lägre än fjolåret och uppgick till 50 mijoner kronor jämfört med 73 miljoner, vilket motsvarar en rörelsemarginal på drygt 17 procent. Bruttomarginalen uppgick till 71,4 procent, ungefär i nivå med fjolårets kvartal.
Inledningen av kvartalet var svag, bland annat på grund av en senare höst, enligt Paul Fischbein, bolagets nya vd, som har varit på posten i cirka två månader.
De nordiska marknaderna var en besvikelse, trots en tillväxt om 27 procent. I stället är det Tyskland, Österrike och Schweiz samt övriga världen som står för tillväxttal över 30-procentsstrecket; 39 respektive 34 procent.
Under kvartalet släpptes en ny produktkategori för hundar, och ytterligare en skomodell har adderats i sortimentet. Bolaget har också lanserat en kollektion för tonåringar.
Trots en orolig omvärld och hög inflation är Paul Fischbein optimistisk om framtiden:
– Vi är ödmjuka inför denna osäkerhet, men upplever att vi är väl positionerade för att fortsätta ta marknadsandelar.