23948sdkhjf

Lättare lösa e-handelstvister inom EU

Det ska bli enklare för köpare och säljare på nätet att lösa konsumenttvister inom EU. 

Ett EU-direktiv tvingar länderna att inrätta en instans liknande den som finns i Sverige, Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rapporterar Ekot. Konsumenten ska via en gemensam EU-portal anmäla sitt ärende på sitt eget modersmål. Anmälan översätts och skickas därefter till det berörda landets Allmänna reklamationsnämnd. Portalen beräknas vara klar i slutet av 2015. – Det här den första onlineplattformen för konsumenttvister vi får nu, vid e-handel. Så det här är någonting nytt. Jag applåderar det, jag tycker att det är ett bra steg i rätt riktning, säger Birgitta Ohlsson, till Ekot.EU har efter många år arbetat för gemensamma konsumentregler. Målet är nära, ett beslut iministerrådet saknas för att den nya konsumentlagen ska gå i lås.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078