Danskt bryggeri blir ny handelsdestination
Av de totalt 600 000 kvadratmeterna kommer 22 000 av dem att utgöras av handel. På området finns Carlsbergs kulturmärkta bryggeribyggnader i tegel och därför kommer butikskoncepten att väljas ut med stor noggrannhet. – De är fantastiskt vackra och mycket speciella, varför det inte är alla typer av detaljhandel som lämpar sig för att verka där, säger Kathrine Heiberg på företaget Reteam group som har ingått avtal med Carlsberg att utforma området till en unik detaljhandelsdestination.Förebilden är Meatpacking District på Manhattan i New York, som fram till 2000-talet betraktades som ett slumområde. I dag är det ett trendigt distrikt med både handel, kaféer och restauranger.I området ska även restauranger och kaféer öppna. Nästan hälften av ytan ska bli bostäder men även kontor och kultursatsningar ska få plats. Enligt Reteam group kommer utvecklingen att pågå i 15–20 år.Foto: Reteam group