Kall vår gav låg försäljningsutveckling för H&M
Under april månad ökade klädjätten sin försäljning med 1 procent i jämförbara enheter, i jämförelse med samma månad år 2012.
Under de inledande veckorna i april har vädret varit ovanligt kallt, vilket är den främsta anledningen till att försäljningen har påverkats negativt. H&M-koncernens totala försäljning i lokala valutor ökade i april 2013 med 11 procent inklusive moms, jämfört med samma månad förra året. I butiker och distanshandelsländer som har varit i drift minst ett helt räkenskapsår, och därmed utgör jämförelsebara enheter, ökade dock försäljningen endast med 1 procent. Totalt antal butiker per den 30 april 2013 var 2 881 jämfört med 2 549 vid samma tidpunkt 2012.H&M-koncernens halvårsrapport, 1 december 2012 – 31 maj 2013 publiceras kl 08.00 den 19 juni 2013. KF