23948sdkhjf

Sportmärke vill stoppa Netto-kampanj

Italienska sportvarumärket Diadora hotar att dra Netto inför rätta.Lågpriskedjan använder sportmärkets logga och namn i sin marknadsföringutan tillåtelse.

Den danska dagligvarukedjan Netto startade i mitten av maj försäljning av produkter av Diadora i samtliga 151 butiker i landet. Netto uppmanar kunderna att samla klistermärken och för varje inköp på 50 kronor får kunden ett märke. 20 märken ger 71 till 80 procents rabatt på produkter från Diadora.Kampanjen sker emellertid utan Diadoras vetskap eller godkännande, enligt Peter Lenerius, marknadschef på Diadora Sverige.– Diadora marknadsförs och säljs i Sverige som ett premiumvarumärke och därför är vi mycket noga vid val av våra återförsäljare. Vi skulle självklart aldrig själva låta Diadoras produkter säljas eller marknadsföras i en livsmedelsbutik, säger marknadschefen.Att det ändå sker beror enligt Diadora på att Netto köpt in produkterna från Hongkong-företaget Overdistribution Ltd – ett företag som sportmärket samarbetade med fram till och med juli i fjol. Samarbetet avbröts enligt Diadora sedan Overdistribution inte följt de villkor och krav som sportmärket ställer på sina samarbetspartner.Diadora kommer att vidta rättsliga åtgärder mot Overdistribution Ltd och försöka stoppa kampanjen i Nettos samtliga butiker i Sverige, skriver bolaget i ett pressmeddelande.Peter Krusell/MentoronlineLäs även: Matkedja i kamp om sportkunder

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063