Modebranschen i fokus
Varför vill utländska modeaktörer etablera sig i Sverige och hur gör man för att utveckla en stad till att bli en av Sveriges ledande vad gäller mode? Svaren levereras under dagen på Modebranschens dag som arrangeras av tidningen Habit sko & mode och Borås.Några av huvudtalarna var Annika Berg från Textil Fashion Center, Anna Hammarberg från Business Sweden och Peter Blom, grundare av Snoot och Peak Performance. Även trendgurun Kjell A Nordström levererade framtidens trender.– Det som har hänt med böcker och musik den senaste tiden är något som kallar ”the long tail”, till exempel när en order läggs skapas boken direkt. Det kan komma att hända med mode också med en teknik som gör det möjligt att använda den principen, sade Kjell A Nordström vid sitt anförande.– Den nya tekniken kan också göra vägen mellan producent och slutkonsument kortare. I framtiden blir det svårare för alla mellanhänder i modekedjan att överleva.Kjell A Nordström dömde ut Kina som framtidens marknad.– Kina kommer att förlora sin roll som maktfaktor, det är ingen framtidsmarknad för Kina kommer inte att kombinera en lågprisprduktion med innovation. USA är däremot öppnare. Där möts människor från hela välden. Och Sverige beter sig som 53:e staten. För det går väldigt tydligt att se hur trender färdas från New York och Los Angeles till Sverige.Läs mer på Habits bloggKlicka dig därefter vidare till de senaste inläggen