Addnature växer med tysk outdooraktör
Fusionen innebär att företagen tillsammans når en omsättning på närmare 800 miljoner kronor och ett utbud på 100 000 artiklar. Internetstores, med tio år på nacken, är en tysk cykel- och outdoorhandlare på nätet med ett utbud på 50 000 artiklar och en omsättning på 600 miljoner kronor. Addnature, som både finns på nätet och med tre butiker i Stockholm, har haft en kraftig tillväxt de senaste åren och omsätter 180 miljoner kronor.Du har tidigare sagt att Addnature ska växa organiskt och med eget kaptial. Vad har hänt nu? – Vi har gått med vinst i 13 år som vi har funnits på marknaden och investerat vinsten för att växa. När vi blev kontaktade av Internetstores i höstas var vi först avvaktande men ändrade oss. Vi har tidigare haft tankar om att växa med ett cykelsegment men eftersom vi har saknat muskler till en sådan satsning har det inte skett, säger Mathias Hedström, vd på Addnature till Habit.– När tillfället gavs så kändes det rätt och vi ser en stor potential att växa med cyklar eftersom det är ett outvecklat segment i Norden, säger han.Tanken är att sammanslagningen ska gynna båda affärsverksamheternas tillväxt. – Tillsammans kan vi ta oss an den nordiska cykelmarknaden från gemensam plattform, en plattform från vilken vi utvecklar vårt sortiment ännu mer och ständigt förbättrar köpupplevelsen för den europeiska e-konsumenten, säger René Marius Köhler, grundare och vd på Internetstores Group.Addnatures butiker i Stockholm kommer att finnas kvar. Om cykelsortimentet kommer att erbjudas i butikerna är ännu inte klart.– I dag är vi så trångbodda, men antagligen visar vi några demoexemplar, säger Mathias Hedström. Vi är inte riktigt klara med strategin vad gäller cyklar. Efter sammanslagningen har Addnatures tre grundare och Internetstores en majoritetspost medan riskkapitalbolaget EQT är minoritetsägare.