Tillväxt väntas i handeln
Förutsättningarna för att svenskarna fortsätter att konsumera är goda och HUI Research håller därför kvar sin helårsprognos på att detaljhandeln ökar med 2,0 procent under 2013. Dagligvaruhandeln spås öka med 3,0 procent och sällanköpsvaruhandeln med 1,5 procent.Hushållens förtroende för Sveriges ekonomi har ökat försiktigt under våren, i takt med minskat antal varsel, konstaterar HUI resarch i sin konjunkturprognos. Tack vare bland annat goda löneökningar och mycket låg inflation så bedömer man att goda förutsättningar för konsumtion också kommer att ge utslag i butikernas försäljning.– Om hushållen vill konsumera har de alla förutsättningar att göra det, pengar finns, säger Lena Larsson, vd på HUI research. Detaljhandelns utmaning blir att locka konsumenterna från andra alltmer populära områden såsom resor och restaurangbesök.Men det kommer inte gå lika bra i alla branscher inom detaljhandeln. Den svaga utvecklingen hittills i år inom elektronikhandeln gör att HUI sänker prognosen för elektronikhandeln från 0 procent till -2,0 procent för helåret 2013.Däremot börjar möbler och heminredning, två kapitaltunga branscher som utvecklades svagt 2012, nu visa tecken på återhämtning i takt med att aktiviteten på bostadsmarknaden ökar. Hälsotrenden fortsätter att gynna sporthandeln, men konkurrensen hårdnar i takt med att fler aktörer etablerat sig på marknaden. Tillväxttalen inom sporthandeln spås därför inte bli lika starka som under fjolåret.TK/Dagens Handel