Sjunkande omsättning för New Wave Group
Omsättningen för andra kvartalet, april–juni, var 80 miljoner kronor lägre än jämförbar period och uppgick till 995 miljoner kronor. Vinsten ökade till drygt 70 miljoner kronor (58,7). För första halvåret, januari–juni, minskade omsättningen till 1 873 miljoner kronor (2 050) medan röresleresultatet förstärktes till 86,3 miljoner kronor (61,3).Samtliga tre segment, Profil, Sport och fritid samt Gåvor och heminredning som New Wave Group delar upp sin verksamhet i, tappade omsättning. Vad gäller de två första hänförs den lägre omsättningen till en svagare marknad i de nordiska länderna samt Europa. För Gåvor och heminredning beror omsättningstappet främst på Orrefors Kosta Bodas minskade profil och exportförsäljning, enligt kvartalsrapporten.Vd Torsten Jansson tycker att kostnadskontrollen är god, men är ändå inte nöjd med resultatet. – Flera av våra bolag och varumärken anser jag underpresterar även om marknaden är osäker. Vi kommer underhösten att fortsätta fokusera på förbättringsarbete i dessa bolag och det kan bli aktuellt med strukturella förändringar och omorganisationer bland dotterbolagen, skriver han i en kommentar.KÅ