J.Lindeberg först ut på catwalken
– Svenska varumärken står sig väl i den internationella konkurrensen, säger Gunilla Grübb på Association of Swedish Fashion Brands. Och pekar på att intresset från press och inköpare från Storbritannien och Tyskland varit extra stort.Tre dagar fylls med nära 30-talet visningar och presentationer.En av dem som stöttar svenskt mode under visningsveckan är Svensk Form. Medlemsföreningen har ett uppdrag från regeringen att synliggöra svenskt mode i Sverige och utomlands.– Det innebär att vi har möjlighet att samverka med modeveckorna under året och dessutom se till att mindre och unga designer kan delta på internationella arenor, förklarar Svensk forms vd Ewa Kumlin.Hit hör denna gång Erïk Bjerkesjö, (“som har utmärkt sig för sin välsydda skokollektion men nu även visar sin senaste herrserie”); Altewai Saome (“med sitt fina detaljintresse som signatur”); minimalistiska Malmöduon Common som fick Elles:s nykomlingpris 2013; och Johanna Pihl som säljer sina kollektioner i flera svenska butiker.Del av stödet får också Maria Nilsdotter, Minna Palmqvist och Alice Fine. YÅ/KA