23948sdkhjf

Prognosen för klädhandeln skrivs ned

Efter en svag vår är konsumentförtroendet på väg upp. Men den skjuts som handeln väntas få under hösten gäller inte kläd- och sporthandeln vars prognos HUI Research skriver ned i sin senaste konjunkturrapport. – Utvecklingen hittills har varit svag och det är tufft att ta igen tappet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på HUI till Habit.

2011 och 2012 var svaga år för detaljhandeln. Men med ett ökat konsumentförtroende, positiva signaler från omvärlden och det faktum att antalet varsel är låga, spår HUI att detaljhandeln stärks under årets sex sista månader. I löpande priser blir ökningen 2,0 procent i år.– Förra året gick våren bra och hösten var trög. Nu är det tvärtom. Det första halvåret var svagt men under hösten kommer en vändning, säger Carin Blom på HUI till Habit.För 2014 spår HUI en ökning på 3,0 procent. Men för klädhandeln ser prognoserna inte lika ljusa ut som HUI tidigare spått. I den senaste prognosen spådde institutet en tillväxt på 1,5 procent för 2013. Dessa siffror är nu nedreviderade till 1,0 procent i löpande priser eftersom HUI Research inte tror att branschen kan hämta igen vårens svaga försäljning. – Klädhandeln har haft ett relativt svagt år och har backat till och med juni i år. I höst är utmaningen att få konsumenterna att vänja sig vid ordinariepriser efter en tid med reor, säger Carin Blom. För sport- och fritidshandeln som hade en lysande utveckling under 2012 får det tuffare i år. Prognosen för 2013 skrivs ned från tidigare 2,5 procent till 1,5 procent, vilket till stor del beror på de starka jämförelsetalen förra året, enligt HUI.– Vi trodde att sportbranschen skulle gå starkt i år, men den ligger i princip på en nolltillväxt i år, säger Carin Blom. Kajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063