Datum klart för Decathlons andra varuhusöppning
I slutet av november 2011 gjorde sportkedjan sitt intåg på den svenska marknaden med ett varuhus i Bromma på 7 000 kvadratmeter. Nästan exakt två år senare är det dags för den andra öppningen, som Decathlon kallar ett flaggskepp, trots att varuhuset är 2 000 kvadratmeter mindre än det i Bromma. I dag är det exakt en månad till öppningen i Kungens Kurva, ett handelsområde söder om Stockholm. Förutom försäljning inrymmer varuhuset 1 000 kvadratmeter där konsumenterna kan prova olika sporter.Decathlon öppnar i en tid då tillväxten på sportmarknaden avtar. I går, tisdag, skrev HUI Research ned prognosen för sportbranschen. Från en förväntad tillväxt på 2,5 procent spår institutet att branschen växer 1,5 procent i löpande priser i år.Decathlon har haft en tuff start på sin Sverigesatsning. Hittills har etableringen varit en förlustaffär. Förlusten landade förra året på 26,8 miljoner kronor, enligt Dagens Industri, vilket är något mer än 2011 års förlust på 23 miljoner. Kajsa ÅströmFoto: Decathlon