23948sdkhjf

Lönsamt kvartal för H&M

En väl mottagen sommarkollektion har gett utdelning för H&M, både när det gäller försäljning och resultat.

H&M-koncernens omsättning i tredje kvartalet ökade med 12 procent i lokala valutor.– Tredje kvartalet har varit mycket bra både när det gäller försäljning och resultat. Resultatet efter finansiella poster ökade med nästan 1 miljard kronor. Våra väl mottagna sommarkollektioner har gett oss en stark försäljningsutveckling under kvartalet framför allt i Asien, men även på flera marknader i Europa, förklarar vd Karl-Johan Persson utvecklingen i en skriftlig kommentar.Han pekar också på en lyckad lansering av onlinebutik i USA under augusti.– Vi ser att vårt erbjudande står sig starkt även på världens största onlinemarknad.H&M:s omsättningen för tredje kvartalet uppgick till 32 040 miljoner kronor jämfört med 28 806 miljoner under motsvarande period i fjol. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 2 procent.Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5 830 miljoner kronor (4 895).För hela perioden december 2012 till och med augusti i år hade H&M-koncernen en omsättning inklusive moms som ökade med 8 procent i lokala valutor. Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 2 procent. Efter omräkning till kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 92 067 miljoner kronor (88 297), en ökning med 4 procent.Resultatet efter finansiella poster uppgick till 15 189 miljoner kronor (15 649).H&M fortsätter att växa. Tidigare i september öppnade kedjan butik nummer 3 000 i Kina.– Kina är det land där vi expanderar snabbast men vi växer även i andra spännande regioner. Hittills i år har vi öppnat totalt 215 nya butiker och haft framgångsrika öppningar i fyra nya H&M-länder; Chile, Litauen, Serbien och Estland. I oktober i år öppnar vi i ytterligare ett land i Sydostasien, i Indonesien via franchise och under första halvåret 2014 öppnas den första H&M-butiken i Melbourne i Australien och vi planerar även för öppning i Sydafrika 2015.Vi jobbar också vidare med våra övriga varumärken och med den globala utrullningen av vår onlinebutik. Vi siktar på att öppna online på fler marknader under 2014. När det gäller våra övriga varumärken fortsätter expansionen, framför allt för COS och & Other Stories som fortsätter att utvecklas väl och där vi nu ökar expansionstakten under nästa år, summerar Karl-Johan Persson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093