E-handelssiffra för skor dröjer
Att e-handeln har blivit en stor del av modebranschen är anledningen till att Svensk Handel Stil väljer att även redovisa nätförsäljningen av kläder.– Det handlar om att följa hela utvecklingen. Vi vill hålla oss à jour, säger Linda Hedstöm.Hur många e-handlare som ingår i statistiken kan hon inte svara på utan hänvisar till HUI Research som står bakom mätningen. – Vi känner oss trygga med att siffran är statistiskt säkerhetssälld.Enligt Hedström bygger statistiken på både försäljningen från renodlade e-handlare samt aktörer som både har fysisk handel och näthandel men där näthandeln har särredovisats. Är försäljningen före eller efter returer?– Efter returer.Något som utmärker e-handelsbranschen är det höga antalet returer. Enligt en undersökning vid Lunds universitet utgör returerna inom modehandeln omkring 25 procent av den totala försäljningen. Många e-handlare erbjuder dessutom kunden lång returrätt, eller öppet köp, som stäcker sig längre än en månad.Hur trovärdiga är siffrorna då?– Vi har haft många diskussioner om detta, svarar Linda Hedström och hänvisar till HUI. Försäljningssiffran för skor dröjer och kommer att redovisas först i vår.Varför?– Vi har följt skor under hela året. Men siffrorna är lite skakiga. Skoaktörerna på nätet är få och de stora aktörerna påverkar statistiken. Vi vill göra rättvisa mätningar och väntar därmed till våren.Kajsa ÅströmLäs också: Uppsving i skohandeln