Rejäl försäljningsökning för Zalando
E-handlarens nettoförsäljning ökade med 600 miljoner euro till 1,8 miljarder euro 2013, eller 15,6 miljarder kronor, en ökning med drygt 50 procent. Tillväxt på samtliga marknaderna men framförallt i nya länder och på huvudmarknaderna är främsta förklaring till att e-handlaren tangerar över 1 miljard euro i nettoförsäljning.Rörelsemarginalen förbättrades något, med 0,5 procent, till minus 7 procent. En rörelsemarginal som påverkats negativt av tuffa markandsförutsättningar med mycket rabatter som pressade marginalerna och ökade kostnader för investeringar som nya lagerutrymmen och investeringar i ny teknik. Zalando har satsat på att bygga ut lagerutrymmen och ytan ökade med 50 procent. Ett nytt centrallager i Erfurt, som ska vara helt klart under året, togs i bruk.Under året nåddes dock ett nollresultat, break-even, i regionen Tyskland, Österrike och Schweiz.Returgraden uppgick till 50 procent vilket är på samma nivå som tidigare. Nu satsar också e-handlaren mer på att driva försäljning från mobilen och 35 procent av trafiken till sajten kommer från mobilen och surfplattor.E-handlaren har gått från att vara en skohandlare till att i fjol för första gången sälja mer kläder, accessoarer och sportkläder. Zalando säger sig ha över 13 miljoner aktiva kunder jämfört med 9 miljoner kunder året innan.Kinnevik äger 36 procent av det tyska bolaget och under 2013 gick även Bestsellers ägare Anders Holch Povlsen in i bolaget. PH