Framtidstron gror bland handlarna
I Handelsbarometer för februari har Framtidsindikatorn ökat från föregående månads notering på -7 till nuvarande notering på 2. Den så kallade Kaxighetsindikatorn uppgår i februari månad till 8, vilket är i linje med januari mätning. – Det går mot ljusare tider i handeln och den långsiktiga trenden är positiv. Men skillnaden är stor mellan olika delar av handeln och inom vissa branscher är konkurrensen stenhård, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. 44 procent av de tillfrågade handlarna tror på ökad försäljning i de egna butikerna och de som inte tror på ökad försäljning har blivit betydligt färre. Endast 4 procent av handlarna tror på nyanställningar inom handeln.I barometern har handlarna denna gång fått svara på frågor om förväntningar och viktiga frågor i valrörelsen toppar minskat regelkrångel och arbetsgivaravgifter för unga agendan.– Handlarna är tydliga med att arbetsgivaravgifterna för unga är en mycket viktig valfråga. Vi vet att en höjning skulle bli kostsam för handeln. Brottsbekämpning och minskat regelkrångel är andra frågor som har stor betydelse för handeln, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.PH