23948sdkhjf

Modebranschen svag i grönt

Barnmodekedjan Polarn O. Pyret hamnar i topp på lista övermiljövänliga varumärken i klädbranschen. Men på listan över SverigesGrönaste Varumärke som tagits fram av varumärkesbyrån Differ topparinget modeföretag trots att kunderna säger sig vilja betala för mermiljövänliga alternativ.

Grönhet är sällsynt i modebranschen konstaterar varumärkesbyrås Differ och precis som förra gången toppar Polarn O. Pyret listan över gröna varumärken i klädbranchen följt i tur och ordning av Åhléns, Lindex, KappAhl, MQ, H&M , Vero Moda, Sisters, JC, Brothers, Dressmann, Monki, Gina Tricot, Cubus och BikBok.”Branschen är troligen starkt förknippad med konsumtion, vilket gör att enskilda initiativ går konsumenten förbi och inte påverkar intrycket i någon vidare utsträckning”, skriver Differ i rapporten. Värt att notera är att det i modebranschen finns en relativt hög betalningsvilja för gröna varumärken. Detta har aktörerna ännu inte fullt ut kapitaliserat på menar Differ.Undersökningen görs för femte gången och av de 86 varumärkena har svenskarna återigen utsett SJ och Änglamark till Sveriges Grönaste Varumärke i två olika kategorier. Undersökningen bygger på svar från 1000 respondenter i åldern 15-74 år. Datainsamlingen skedde under december 2013. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063