Modebranschen svag i grönt
Grönhet är sällsynt i modebranschen konstaterar varumärkesbyrås Differ och precis som förra gången toppar Polarn O. Pyret listan över gröna varumärken i klädbranchen följt i tur och ordning av Åhléns, Lindex, KappAhl, MQ, H&M , Vero Moda, Sisters, JC, Brothers, Dressmann, Monki, Gina Tricot, Cubus och BikBok.”Branschen är troligen starkt förknippad med konsumtion, vilket gör att enskilda initiativ går konsumenten förbi och inte påverkar intrycket i någon vidare utsträckning”, skriver Differ i rapporten. Värt att notera är att det i modebranschen finns en relativt hög betalningsvilja för gröna varumärken. Detta har aktörerna ännu inte fullt ut kapitaliserat på menar Differ.Undersökningen görs för femte gången och av de 86 varumärkena har svenskarna återigen utsett SJ och Änglamark till Sveriges Grönaste Varumärke i två olika kategorier. Undersökningen bygger på svar från 1000 respondenter i åldern 15-74 år. Datainsamlingen skedde under december 2013. PH