Ridsport på modet
Karlskronabaserade Globus Sport har lanserat en webbutik, vid sidan av företagets 400 återförsäljare, för öka tillgängligheten men också för att öka omsättningen i en växande nisch, skriver nättidningen Teko.se. Webbutiken öppnade i decmber.Globus Sport ritar och säljer en egen kollektion ryttarkläder som består av jackor, byxor, jeans och stövlar under varumärket Bocaj.– Dagens ridsport är väldigt varumärkesbaserad. Det är det trendigaste modet som gäller. Något som både klädkedjor och konfektionsföretag gillar. Sporten domineras av en modeintresserad målgrupp – tjejer i åldrarna 13 till 20 år. Det är en förklaring till varför bland annat modekedjan Gina Tricot sponsrar ridsporten, säger Franceska Seelig, delägare i Globus Sport, grossist inom ridsport sedan 1967, till Teko.se. Över 90 procent av alla order till företaget kommer i dag via webben, och det är inte bara privatkunder som beställer den vägen. På webben loggar även återförsäljarna in och beställer.Globus Sport beräknas omsätta cirka 20 miljoner totalt i år.PH