Whyred ökar wholesaleförsäljningen
I fjol satsade ägarna till svenska Whyred nya miljoner i varumärket. Vd Claes Ströby ändrade Whyreds tidigare kurs för att i stället fokusera på wholesaleförsäljning. Outletverksamheten i Barkarby och Kungsbacka avvecklades under förra året och butikerna i Stockholm krymte sina ytor. Kursändringen har gett resultat: Den totala omsättningen landade på 65 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2012/2013. Wholesaleförsäljningen tar marknadsandelar och ökade från 27 miljoner kronor till 35 miljoner. Whyred fick däremot se en minskad försäljning i de egna butikerna där omsättningen backade från 42 miljoner kronor under 2011/2012 till förra årets 26 miljoner.– Vi har optimerat vår egen retail och vi har ökat på Wholesale. Vi ligger något efter plan tidsmässigt, men vi är nöjda då vi har ökade orderböcker för våren som motsvarar en ökning på 65 procent för wholesale, säger Claes Ströby till Habit. – Vi hade trott att omsättningen skulle vara högre, men enligt rådande marknadsvillkor är vi nöjda. Det har varit en tuff period. Whyreds resultat lyser dock fortfarande rött med –6,2 miljoner kronor jämfört med –16,7 miljoner för 2011/2012. Resultatet beslastas med poster av engångskaraktär: I augusti 2012 slogs bolagen Whyred AB och Whyred Retail AB samman vilket belastar resultatet med 2,7 miljoner kronor, även kostnader för föränding av butikerna belastar resultatet med 2 miljoner kronor. Rensat för dessa poster uppgår förlusten till 1,5 miljoner kronor.I fjol kommunicerade du att Whyred skulle bli lönsamt under 2012/2013, men bolaget visar fortfarande röda siffror. Kommentar? – Vi ligger lite efter plan. Vi hade några kostnader som var av engångskaraktär, men med detta bortrensat så låg vi i stort sett enligt plan.Claes Ströby tror på ett lönsamt Whyred när nästa bokslut släpps, i augusti 2014.– Vi har sparat 8 miljoner kronor och har genomfört en mängd åtgärder vilka börjar slå igenom nu.Kajsa ÅströmFoto: Kajsa Åström