23948sdkhjf

Hope i Paris

På måndagen, under visningsveckan i Paris, visade Hope kommande hösts kollektion för inköpare och press. Habit fick ett snack med Hopes varumärkeschef och designer Ann Ringstrand inför visningen.

Visningen ägde rum i en lånad gammal Pariservåning i centrala Paris, i närheten av Champs-Élysées, berättar Ann Ringstrand, grundare och delägare av Hope, för Habit. Efter att ha visat i Stockholm sedan 2005 valde Hope att förra året presentera sin kollektion på svenska institutet i Paris i liten skala. I år blir satsningen något större, men visningen ligger utanför det officiella visningsschemat.– När man tar första steget att visa utanför hemmaplan är det skönt att göra det i ett mindre sammanhang, säger Ann Ringstrand. Att valet föll på Paris är en naturlig följd av Hopes närvaro på marknaden.– En stor del av våra inköpare är på plats. I London eller New York har vi inte samma representation.Varför inte Stockholm?– Det är dels en prioriteringsfråga dels en personal- och pengafråga. Vi har valt att prova något annat och det är roligt för oss att träffa nya inköpare. 40 procent av våra varor går på export.För första gången sedan starten för tolv år sedan har Ann Ringstrand kunnat fokusera hundraprocentigt på kollektionsarbetet. Tidigare har hon både haft rollen som vd och designer.– Det gick bra det också, men det här är första kollektionen där jag har varit mer fri i min kreativa roll.Resultatet är en kollektion där skräddat möter funktion och sport. Ann Ringstands ”London calling” är inspirerad av ett brittiskt märke.– När jag började min designbana fanns Vexed Generation – ett litet, advantgardistiskt märke från London som inte bara handlade om utseende och pris. Och det ligger i linje med ett bra vardagsmode som Hope jobbar efter. Plaggen ska inte bara vara snygga utan hålla över säsonger och år. Kajsa Åström Foton: Hope

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078