23948sdkhjf

Stärkt bokslut för Gap

Amerikanska Gap, med Gap, Banana Republic och Old Navy i portföljen, ökade försäljningen med 5 procent under räkenskapsåret 2013. Omsättningen på nätet ökade med 21 procent. Koncernen fortsätter sin globala retailexpansion under 2014. 

Från det avslutande fjärde kvartalet som avslutades den 1 februari 2014, rapporteras dock en minskad nettoomsättning. Försäljningen sjönk från 4,73 miljader dollar föregående år till 4,58 miljarder. Även försäljningen i jämförbara butiker försvagades. Ökningen uppgick till 1 procent jämfört med 5 procent för motsvarande period 2013. Resultatet sjönk från 351 miljoner dollar till 307 miljoner. Den totala försäljningen på nätet ökade med 21 procent till 2,26 miljader dollar. Ökningen på årsbasis var 5-procentig. Omsättningen ökade med nästan 500 miljoner dollar till 16,15 miljarder dollar (15,65). Resultatet ökade till 1,28 miljarder dollar (1,14). Starkaste tillväxten i portföljen hade Gap. ”Vi är glada att leverera ännu ett år av lönsam tillväxt för våra aktieägare”, skriver Glenn Murphy, ordförande och koncernchef för Gap Inc, i rapporten. ”Att engagera kunder i vår multikanalportfölj av varumärken positionerar oss väl på vår väg till att vinna den globala marknaden.”Under 2014 gör Old navy debut i Kina med fem butiker. I mars öppnar Gap i franchiseform i Filippinerna. Varumärkets expansion i Japan fortsätter. Under 2013 öppnades 17 butiker och i år planeras ytterligare 25 stycken. Gapkoncernen växer även med det egna varumärket Athleta – en hybrid med mode och fitmess – som under 2013 hade slagit upp 65 butiker med samma namn som varumärket. I år är planen 30 butiker i USA. Kajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062