Modest ökning i skohandeln
Försäljningen av kläder minskade med -1,6 procent i februari medan skoförsäljningen ökade med 2,8 procent. I e-handeln, som sedan i janauri också mäts och ingår i indexet, ökade försäljningen med 1,0 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Klädhandeln tappade trots att jämförelsemånaden februari 2013 och som uppvisade en minskning, då med hela -4,6 procent.– Februari är den minsta försäljningsmånaden på året, inklämt mellan vinterns slut och innan vårhandeln kommit igång, varför inga slutsatser egentligen kan dras av utfallet, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Han tycker dock att det är glädjande att skoförsäljningen ökade efter förra årets nedgång. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder minskat med 0,6 procent och skoförsäljningen har ökat med 6,3 procent.– Mars blir en intressant månad. Förra året var månaden en rysare för hela sällanköpshandeln med en minskning för skor på nästan 23 procent och för kläder närmare åtta procent. I år kommer mars, med stor sannolikhet, att visa plussiffror både med tanke på fjolårets siffror och på att påsken i år infaller i april. Påsken har, i motsats till vad många tror, en negativ inverkan på sällanköpshandeln, avslutar Mikael Sandström. PH