Han slimmar sportgigant
Vid ägarkonferensen i november förra året presenterades en ny affärsplan som implementeras just nu. I den ingår att samordna inköp för den nordiska marknaden som består av 568 butiker och omsätter 1,3 miljarder euro – ett samarbete som aldrig tidigare har gjorts och som kedjan nu ska dra nytta av. Planen är undertecknad Kinneson själv, som i februari har innehaft vd-posten i ett år. Även butikskonceptet ses över och butiksstorleken. I mars 2012 gjordes ett försök med lågpriskonceptet Budgetsport. Nio månader senare gick butiken i Töcksfors i konkurs. Om det finns planer på ett nytt lågpriskoncept är Kinneson förtegen om.– Jag anser att vi har ett behov av outletbutiker. I vilket format kan jag inte gå in på. Men vi behöver ju också hantera varor som behöver reas bort. Är det något vi kommer se i framtiden alltså?– Vi tittar på nya butikskoncept. Inför 2015 kommer vi att uppgradera tankarna om butikskoncept.Kajsa ÅströmFoto: Kajsa ÅströmLäs hela intervjun med Ulf Kinneson i senaste numret av Habit, mars 2014.