Redaktionell handel på modet
I dag torsdag drar Aftonbladet igång sajten theyouway.com med e-handel och direktlänk till modewebbutiker samt readktionellt innehåll. Sajten är kopplad till en sökmotor med direktlänkar till svenska och internationella e-handelssajter som luisaviaroma.com, zalando.com, asos.com och nelly.com och till en egen e-handelssajt för skönhet och hårvård. Ansikten utåt för The You Way är är från start tre bloggpersonligheter: Aftonbladets modeexpert Sofi Fahrman, modedesignern och modellen Anine Bing och stilikonen Pernille Teisbaek som samtliga redan driver stora bloggar med många besökare.– The You Way förbättrar upplevelsen och spar tid för alla tjejer som handlar på nätet och spenderar mycket tid på att klicka sig mellan olika affärer, säger Anna Kult.Redaktör för satsningen är Anna Strömberg och Pamela Bellafesta och Emma Elwin är stylister. Lanseringen av den svenska versionen följs till hösten av en engelsk version med sikte på den europeiska marknaden. På onsdagen lanserade MTG och Top Model Sverige på TV3 i samarbete med svenska modetjänsten och shoppingplattformen APPRL. I samband med den nya säsongen kan TV-tittarna köpa deltagarnas favoritprodukter och följa bloggar.– Det här öppnar nya möjligheter för TV-tittare och Top Model Sveriges många fans, då de enkelt kan shoppa modellernas utvalda favoritprodukter samt plagg från programmet, säger Jessica Grunewald, onlinechef MTG TV. APPRL erbjuder verktyg för bloggare, siteägare och e-handlare som kopplar ihop inspirerande innehåll med köpbara produkter. Exempelvis kan enägare av en sajt eller bloggare på några minuter skapa en egen shop, länka sina bilder och kollage till köp och även få nya följare på Apprl.com. Bolaget är grundat av Martin Landén. PH