23948sdkhjf

Uppåt för MQ

Modekedjan MQ fick med senaste kvartalsrapporten kvitto på att man är inne på rätt väg.– Vi ska komma ihåg att vi trots allt bara är inne på det andrakvartalet med ett resultatlyft. Och vi är inte mätta, inte nöjda och vivill mer, sade vd och koncernchef Christina Ståhl. Omsättningen i jämförbara butiker med drygt 3 procent.

Åtgärdsprogrammet för att få MQ långsiktigt lönsamt löper enligt plan, konstaterade Christina Ståhl och Tony Siberg, vice vd och cfo, på presentationen av senaste kvartalsrapporten, som i vanlig ordning hölls i butiken i Sturegallerian i Stockholm. 29 av de planerade 50 miljonerna i besparingar har redan levererats. Nettoomsättningen för andra kvartalet, december till februari, uppgick till 417 miljoner kronor, vilket är en ökning med 5,3 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 3,4 procent. Rörelseresultatet uppgick under perioden till 20 miljoner kronor jämfört med 4 miljoner, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 4,9 procent (0,9). Resultatet efter skatt landade på 14 miljoner kronor.Ledningen har skärskådat kostnaderna på alla håll i organisationen.– Vi har sparat över allt där det går att spara. Vi har i princip varit inne på alla poster och vridit och vänt, säger Tony Siberg.– Sortimentet är kärnan och sortimentsarbetet har fått ett välbehövligt fokus. Interna och externa varumärken ses över för ökad tydlighet i kollektionen, sammanfattade Christina Ståhl.Under hösten tillkom varumärken som svenska Filippa K och Whyred. Detta i kombination med en väl genomförd rea efter julhandeln, gjorde att vårnyheterna kunde ta en framstående plats i butik. I kombination med varmt väder som lockade fram kundernas köpsug drev det försäljningen.Nu under våren tillkommer ytterligare några externa varumärken: danska Ilse Jacobsen på dam, Sail Racing för herr och – exklusivt för kedjan – sportiga A-One, jackor designade av prins Carl Philip och Oscar Kylberg.Christina Ståhl beskrev hur man tänker kring marknadsföringen av Sail Racing. Märket har lanserats samtidigt i kedjans alla butiker och i nätbutiken. Märket lyfts fram i skyltfönster, i butik och i kundtävlingar där kunderna kan vinna en seglats med Os-medaljören Fredrik Lööf. I februari hade kedjan totalt 122 butiker. Fem av dem finns i Norge.MQ har nyss stängt sin butik i Malmö entré, ett ett läge där flera andra retailhyresgäster i det tyskägda köpcentrumet tagit samma beslut.PH och YÅ/Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078