H&M satsar med e-handel
Koncernens omsättning ökade med 12 procent i lokala valutor under årets första kvartal och omräknad till svenska kronor uppgick omsättningen till Modekoncernen redovisar ett resultat före skatt på 3 486 miljoner kronor för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2013/2014, vilket var en ökning med 8 procent. Bruttomarginalen landade på 54,9 procent och rörelseresultatet uppgick till 3, 4 miljarder kronor för perioden vilket var en ökning med 9 procent.– Årets försäljning har startat bra med en ökning i lokala valutor om 12 procent under första kvartalet på en klädmarknad som på många håll fortfarande präglas av ett utmanande makroekonomiskt läge, och vi har fortsatt att ta marknadsandelar, säger Karl-Johan Persson, vd i rapporten. Modekoncernen satsar på att öppna ett stort antal butiker under året, 375, och fortsätter att satsa rejält med näthandeln.Australien, Filippinerna och Indien blir nya H&M-länder under innevarande år. Och nya e-handelsmarknader för H&M blir Spanien, Italien och Kina.Cos öppnar butiker i fyra nya länder 2014, Australien, Schweiz, Sydkorea och USA , butiker i New York och Los Angeles, samt online i USA. För konceptet & Stories väntar butiker i Belgien, Nederläderna och USA samt på nätet för Irland, Österrike och USA.Enligt koncernen blev satsningen på sport mycket väl mottagen och nu ska sortimentet breddas och fler butiker i fler länder ska få sortimentet.Nya länder för H&M under 2015 blir som tidigare kommunicerat Peru och Sydafrika. PH