23948sdkhjf

Köpglada konsumenter

Konsumenterna är optimistiska om den egna framtida konsumtionen meninte lika positiva som vid senaste mätningen i november, enligtkonsumentbarometern Köpsuget från Svensk Handel.

Köpsuget, som är en indikator för konsumenternas framtida konsumtion, landade på plus 10 i april jämfört med plus 16 som var indexet vid senaste mätningen. 23 procent av de tillfrågade tror att de kommer spendera mera under de kommande tre månaderna. Alla kategorier, inklusive personligt där kläder och skor ingår, spås ha en positiv utveckling under de kommande tre månaderna.– Köpsuget i april fortsätter att vara starkt. Hushållen börjar nu planera semestrar och spås spendera mer på upplevelser igen efter en tid med fokus på hemmet, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.Semester är den kategori som toppar listan över respondenternas planerade konsumtion under det kommande kvartalet. Vid förra mätningen låg kategorin sparande i topp. – Inte minst inför sommarsäsongen behöver vi i handeln tillsammans med andra aktörer jobba för att skapa starka destinationer som kan locka dagens konsumenter som värdesätter upplevelser och resor, säger Magnus Kroon.Köpsuget är ett komplement till Handelsbarometern tas fram av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel och genomförs fyra gånger per år. Köpsuget april 2014 baseras på en webbenkät där 1 220 svenskar mellan 18 och 80 år har deltagit. Undersökningen genomfördes under mars 2014. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063