23948sdkhjf

Förbättrat Kappahl

Fortsatta kostnadsbesparingar ska stärka klädkedjan som visade ettpositivt rörelseresultat för räkenskapsårets andra kvartal och en betydligt lägre förlust. Under 2014ska bolaget fortsätta expansionen av e-handel, lansera ett nyttinredningskoncept och fokusera på att stärka butiker med dåliglönsamhet i framförallt Polen och Finland.

Klädkedjan Kappahl redovisar ett resultat före skatt på -5 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, att jämföra med en förlust om -53 miljoner kronor för samma period i fjol. Nettoomsättningen för kvartalet, december till februari, uppgick till 1 114 miljoner kronor. Försäljningen under kvartalet minskade med 3 procent mot föregående år. I jämförbara butiker låg ökningen på 0,2 procent. För kvartalet uppgick bruttoresultatet till 643 miljoner kronor, vilket motsvarar en bruttomarginal om 57,7 procent och en förbättring med 2,6 procent. Bra balans i varulagret i kombination med ett starkt sortiment har enligt bolaget bidragit till den förstärkta bruttomarginalen. Fortsatta kostnadsbesparingar inom logistik och inköp bidrar också till det positiva resultatet.Vid periodens utgång uppgick varulagret till 698 miljoner kronor vilket var en minskning med 32 miljoner jämfört med samma kvartal i fjol.– På en fortsatt tuff marknad har KappAhl arbetat vidare för att stärka nyckeltalen. För kvartalet redovisar vi ett förbättrat rörelseresultat med 39 miljoner kronor mot föregående år, bruttomarginalen är högre och vi har en god kostnadskontroll, skriver vd Johan Åberg i rapporten.Kappahls rörelseresultat i det andra kvartalet blev positivt och uppgick till 3 miljoner kronor jämfört med -36 miljoner kronor för samma period i fjol. En minskning som i rapporten förklaras med valutaeffekter i huvudsak kopplade till den norska kronan och dessutom har bolaget tolv butiker färre än under motsvarande period i fjol, avvecklingen i Tjeckien inräknad.– Den varma vintern och tröga handeln ledde till en kampanjdriven julhandel för branschen överlag. Starka varugrupper under kvartalet har bland annat varit vårt bassortiment, underklädeskollektionen Fifty Shades of Grey och träningskollektionen Active Wear. Efter omtaget om herrsortimentet ser vi en lönsamhetsförbättring på detta område, skriver vd Johan Åberg i rapporten.Tio butiker stängdes under kvartalet men inga nya butiker öppnade. Vid utgången av februari uppgick antalet butiker 379 stycken.Framöver ska modekoncernen fortsätta satsa med e-handeln, som en så länge bara finns i Sverige. Dessutom ska ett nytt butikskoncept lanseras under 2014 samt digitala kundklubbar. Nu ska också säsrkild vikt läggas på att stärka enskilda butiker med dålig lönsamhet och fokus ligger på Polen och Finland. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064