Sneakersnstuff till London
I slutet av maj öppnar Sneakersnstuff första butiken utanför Sverige i Londons Shoreditch. Lokalen, med en butiksyta om 200 kvadratmeter, ligger på Shoreditch Highstreet 107-108 vägg i vägg med hippa Ace Hotel.– Vi har valt London som första steg utanför Sverige för att det är den största staden vi har i närheten. Det finns onekligen massor av aktörer som säljer skor i London men det gör det ju i Sverige också. Vår vinkel är att vi riktar oss lite mer nischat, vilket också är en styrka. Det finns ingen som kan så mycket om sneakers som vi kan, inte ens i London. Vi har fördelen av att ha funnits i 15 år i en nisch som egentligen bara funnits i 10 år. Det ger oss en triumf även på ett globalt plan, säger vd Erik Börjesson Fagerlind, till Habit Sko & Mode på frågan om satsningen och om konkurrensen på den nya marknaden. Varumärkesutbudet i Londonbutiken blir ungefär detsamma som på hemmaplan med bland annat Nike, Adidas, Reebok, Puma, New Balance, Converse, Asics och på klädsidan finns också varumärken som Minimarket, Champion, Rodebjer och Carhartt.Målet är att skapa en destination likt butiken på Södermalm i Stockholm men utan att kopiera konceptet rakt av utan att hitta en särskild känsla för Londonbutiken. För att skapa den har bolaget tagit hjälp av inredningsarkitekt Jenny Askenfors/Bofink. – Jenny tog sig an utmaningen och målade upp SNS som en person som flyttar till London, tar med sig sina favoritsaker från Sverige och skaffar nya favoritsaker i London.Det är det svenska bolaget som står bakom satsningen men en landschef har anställts för att sköta ruljansen på den nya marknaden. Även om bolaget nu tar konceptet ut i världen så är butikerna på hemmaplan, i Stockholm och Malmö, viktiga.– Vi ser fortfarande en stark tillväxt i Sverige, och en del av poängen med att öppna i London är ju också att visa för Sverige att butiken vi har på Södermalm är bland det bättre i världen. Vi har de senaste åren fått flera utmärkelser som världens bästa sneakerbutik. Det betyder ju väldigt mycket för oss såklart, och det ger oss modet att ta oss an världen. Det är svårt att vara profet i sin egen stad, säger Erik Börjesson Fagerlind till Habit Sko & Mode. PH