Eton med e-handel i USA
Eton lanserar e-handel i USA, Kanada och Norge. USA är företagets stötsya markand och där säljer Eton fler än 200 000 skjortor per år vi egna butiker, shop-in shops och återförsäljare. – Vi har valt att öppna webbshop i Nordamerika och Norge eftersom de är viktiga marknader för företaget i stort. Framförallt i USA och Kanada ser vi en enorm tillväxt. Trots att frakten till Nordamerika är komplicerad överväger fördelarna med att lansera webbshop. Norge är i likhet med Sverige en marknad där slutkunderna känner oss väl och det är självklart viktigt att vi täcker Norden som historiskt varit väldigt framgångsrikt, säger Fredrik Appelqvist, Retail Director på Eton. Företaget lanserade webbutik i juni i fjol och försäljningen ökar enligt företaget stadigt i kanalen och försäljning sker till kunder över hela Europa med Sverige, Storbritannien och Tyskland som största e-handelsmarknader.När Nordamerika fungerar enligt plan väntar marknader som Ryssland och Asien. Eton grundades 1928 och har huvudkontor i Gånghester. Försäljning sker till 40 länder genom 50 varumärkesbutiker och Shops-in-shops samt via drygt 1 000 återförsäljare däribland Saks Fifth Avenue, Neiman Marcus, Nordström och Bloomingdales i USA; Harry Rosen i Kanada; Harvey Nichols och Bloomingdales i Förenade Arabemiraten; Tsum i Ryssland; El Corte Ingles i Spanien och Le Bon Marche i Frankrike. PH