Uppåt i skohandeln
Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 1,7 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 22,2 procent i mars. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel ökade med 6,3 procent jämfört med samma månad förra året.– Skohandeln infriande förväntningarna med en uppgång på cirka 22 procent – lika mycket som de tappade i mars förra året. Klädhandeln visar en ökning på 1,7 procent, vilket inte räcker på långa vägar för att ta igen förra årets nedgång på åtta procent, konstaterar Sandström. Branschindikationer pekar på att damförsäljningen dock är bättre än herr. E-handelns försäljningsökning, med närmare sju procent, får anses godkänt, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.Hittills i år januari till mars, har försäljningen av kläder ökat med 0,2 procent och skoförsäljningens ökning ligger på 11,6 procent. Inom e-handeln har försäljningen av kläder ökat med 0,8 procent. – I april förra året ökade klädförsäljningen med över fyra procent och skoförsäljningen med 16,5 procent. Detta tillsammans med att påsken är negativ för sällanköpshandeln gör det till en utmaning att öka i april. PH