Kläder toppar e-handelslista
I fjol handlade 2,2 miljoner svenskar, 31 procent, varor från utländska sajter för 5,8 miljarder kronor. Svenskarna handlar gärna från brittiska, amerikanska, tyska och kinesiska sajter och inte lika ofta från danska, norska eller finska e-handlare. Och det ser nästan likadant ut i våra nordiska grannländer där brittiska sajter och amerikanska sajter toppar. - Svenska e-handelsföretag ligger långt fram i utvecklingen och ofta finns de varor som konsumenterna söker på svenska sajter. Svenskarna söker sig ofta utomlands när de söker unika produkter eller när de handlar varor där pris är avgörande i inköpsprocessen, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.I Norge handlade nära varannan konsument från en utländsk sajt 2013 och i Danmark var andelen 39 procent och i Finland 33 procent och här finns utvecklingspotential för svenska e-handlare att ta marknadsandelar.–Det finns en enorm utvecklingspotential för svenska e-handelsföretag att öka sin försäljning till våra nordiska grannländer. Det finns en väl utvecklad nordisk infrastruktur med nordiska logistiklösningar och kulturellt finns många likheter mellan länderna. Men svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att öka sina kunskaper om konsumenternas drivkrafter på respektive marknad och anpassa sina sajter och erbjudanden till detta, säger Arne Andersson.E-handel fortsätter att öka och hos PostNord ökade paketvolymerna till kund på den nordiska markanden med 12 procent i fjol.PH