The Industry satsar
Multibrandkonceptet The Industry satsar och öppnar en butik om 1 000 kvadratmeter i nya handelsplatsen Atollen i Jönköping i februari nästa år.– Det är en stor satsning för oss med en sådan rejäl yta, men det ska bli superspännande. Vi kände också att Ekblads är en långsiktig fastighetsägare med stark lokal förankring, sådant borgar för bra affärer över tid, säger Pascal Saikali, som tillsammans med en partner driver butikerna, till Habit Sko&Mode.Pascal Saikali startade på egen hand upp konceptet för tre år sedan med en butik i Port 73 i Haninge och äger 80 procent av företaget. Sedan åtta månader tillbaka har han en partner. Butiken i Jönköping blir den sjätte för The Industry som i dag driver tre butiker i Stockholm; i Port 73 i Haninge och ytterligare en butik i Haninge centrum, i Hornstull samt två butiker i Malmö; i Mobilia och i Triangeln. Dock avvecklas butiken i Port 73, som öppnade för tre och ett halvt år sedan, inom kort. Också för att företaget driver butik i Haninge centrum.I Jönköping kommer The Industry att ligga granne med multibrandkonceptet Best of Brands och Pascal Saikali hoppas på synergieeffekt och att handel ska föda handel.– Vi delar några varumärken men vänder oss till olika kunder och tror att vi kompletterar varandra väldigt bra. Vi har en yngre målgrupp som i viss mån är dressad men vi har ändå ett annat sortiment. Jag tror att vi istället kan locka många kunder då vi tillsammans har ett stort antal varumärken. Våren 2016 öppnar The Industry ytterligare en butik, denna gång i Ikano Retails nya handelssatsning i Umeå. – Där kommer vi att hamna bland en massa andra bra butiker i huvudstråket. Vi är ytterst medvetna om att det är ett ganska kärvt handelsklimat men vi vill satsa. Det är klart att det är tufft för oss också, särskilt när många butiker runt omkring oss går omkull och har utförsäljningar. Alla vet hur hårt klimatet är i Malmö och i Hornstulls galleria, där vi öppnade för ett år sedan, har flera butiker gått i konkurs. Men samtidigt så tar det ett tag innan allt sätter sig och kunderna hittar dit. Vi har en bra dialog med fastighetsägaren och i känner att vi har en hel del kunder som börjar komma tillbaka. Vi tror på handelsplatsen, säger Pascal Saikali. The Industry säljer dam- och herrmode från varumärken som bland andra Mouli, Adrian Hammond, G-Star, Diesel, Scotch & Soda och Elvine.PH