Odd Molly enligt förväntan
Under årets första kvartal, perioden 1 januari till 31 mars, uppgick nettoomsättningen till 82,8 miljoner kronor jämfört med 77,2 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,8 procent och rörelseresultatet uppgick till 3,5 miljoner kronor jämfört med 1,6 miljoner kronor. Efter skatt landade resultatet 2,5 miljoner kronor. Personalkostnaderna i bolaget har ökat, och övriga externa kostnader, och det beror på driftskostnader för nya butiker och shop-in-shops. Under kvartalet öppnade tre nya försäljningsställen som dock drivs externt; en Odd Molly- butik i Bromma Blocks, Stockholm och två shop-in-shops på NK i Stockholm och Göteborg. Modebolaget har stängt butiken i Köpenhamn vilket har aviserats tidigare.”Årets första kvartal utvecklades enligt förväntan, i linje med ordervärden och en växande andel egen försäljning till konsument. Mot bakgrund av den utvecklingen, och vår intention att fortsätta satsa strategiskt på egna försäljningskanaler, börjar vi från och med denna rapport redovisa försäljningen i två separata segment; grossistförsäljning till externa återförsäljare ,grossisthandel, och försäljning till konsument i egna kanaler, detaljhandel”, skriver vd Anna Attemark i rapporten.Försäljningen i de egna kanalerna ökar enligt bolaget och via webbutiken når nu modebolaget till kunder i Europa men sedan efter påsk även USA. Numera sköter modebolaget försäljningen på den svenska marknaden efter övertagandet av försäljningsansvaret från den tidigare agenten.PH