Multikanalförsäljningen ökar
Men det finns också bevis på att de som gör på motsvarande sätt, alltså gör research på nätet för att sedan handla i fysisk butik, är 13 procent av de tillfrågade e-handelskonsumenterna i PostNords undersökning om e-handelsvanor. De båda tillvägagångssätten är tydliga tecken på att e-handel och handel i fysiska butiker närmar sig varandra. De med fysiska butiker gör satsningar i näthandel och att e-kedjor öppnar eller planerar att öppna fysiska butiker. – För aktörer i detaljhandelsbranschen blir det allt viktigare att både dra nytta av fördelarna av mötet i fysiska butiker och samtidigt kunna erbjuda bästa möjliga tillgänglighet och bekvämlighet via digital försäljning. Det ställer höga förväntningar på oss som leverantörer. Som logistikföretag blir det allt viktigare att kunna erbjuda snabba och flexibla och leveranser, oavsett om varan ska levereras till hemmet, närmaste postombud, arbetsplatsen eller butiken, säger Arne Andersson, e-handelsexpert hos PostNord. Resultatet är hämtat från rapporten E-handel i Norden som presenteras den 8 maj.PH