Rookies med nytt namn
Swedish Fashion Talents är det nya namnet på Svenska Moderådets satsning på nya modevarumärken som tidigare gick under namnet Rookies.Huvudsponsor är bilmärket Peugeot som också ska hjälpa till att öka projektets exponering och framhäva de olika talangernas bakgrund, idéer och koncept.. Som vanligt ska årets deltagare synas via showrooms, modevisningar och utställningar för bransch men också via publika kanaler. I år får deltagarna också en möjlighet att visa upp sig på Virserums konsthall där en stor utställning för allmänheten, i samband med konsthallens ”Textilsommar”, öppnar den 11 maj och som sedan pågår till 7 december. Utställningen är också är en exposé av projektet som firar 10 år i sin nuvarande form.- Swedish Fashion Talents är ett otroligt viktigt projekt för svensk modeindustri. Med rätt samarbetspartners ökar vi möjligheterna till internationell expansion och därmed visa upp Sverige som en modenation. Peugeot är ett spännande varumärke med design i fokus. Vi är mycket glada över samarbetet och att de vill hjälpa oss att lyfta fram svenska modemärken och de tolv modeskaparnas starka personligheter, säger Helena Mellström, projektledare för Swedish Fashion Talents.Swedish Fashion Talents, tidigare Rookies, är ett projekt som drivs av Svenska Moderådet sedan 2005. Under årens lopp har många av dagens framgångsrika modeskapare varit nominerade eller vunnit utmärkelsen som årets nykomling, bland andra Dagmar, Ida Pyk och Uniforms for the Dedicated. Årets vinnare bland de av juryn tolv utnämnda utses under Stockholm Fashion Week i augusti. - Design ligger i Peugeots själ och genomsyrar allt vi gör. Vi har haft flera tävlingar inom bildesign för unga talanger så det här är en naturlig koppling för oss. Bildesign och modedesign har många gemensamma nämnare och att arbeta med modeskapare är en stor inspirationskälla för oss. Under året kommer vi att genomföra en rad spännande aktiviteter, säger Maria Lantz, PR- och Informationschef på Peugeot. Se mer här PH