23948sdkhjf

Nätshoppare nattaktiva

Nära hälften av svenskarna handlar på nätet mellan 21:00 och 06:00, ochdå gärna helst på surfplattan, enligt en ny undersökning.Undersökningen visar även att tv-reklamen har en stor inverkan vid köp.

43 procent av svenskarna näthandlar på surfplattan mellan 21.00 och 06.00 på morgonen. Av smartphoneanvändarna handlar 7 procent mellan 06.00 och 09.00, enligt en undersökning gjord av Fox Insight på uppdrag av Tradedoubler. Företaget menar att kunderna i allt högre utsträckning handlar på nätet under kvällar, nätter och tidigt morgon och enligt dem går trenden under beteckningen ”twilight shopping”. kläder, skor, appar, resor och hotellbokningar är det som hamnar i de digitala varukorgarna. – Resultatet visar hur mångsidiga återförsäljare och marknadsförare måste vara. Våra förändrade shoppingvanor förlänger öppettider både för konsumenter och återförsäljare. Idag handlar vi vad vi vill, när vi vill. Det ställer krav på mobil och digital närvaro och en förståelse för hur konsumentens köpresa ser ut idag, säger Magnus Nyström, IT-teknisk chef hos,Tradedoubler.Fler än hälften, 57 procent, av svenskarna använder enligt undersökningen smarta mobiler för att köpa något som de sett i en tv-reklam. Motsvarande siffra för surfplatteanvändare är 68 procent och 70 procent.– Tv-reklam har gått från passiv till aktiv. Med sina smartphones och surfplattor gör konsumenterna research i soffan, delar med sig av erfarenheter och handlar sedan online. Ofta påbörjas köpresan mobilt. Det ger återförsäljare möjligheter att påverka var deras produkter köps. Om återförsäljarna inte har en mobil närvaro kommer de tappa kunder till konkurrenter som ger konsumenterna vad de vill ha, när de vill, säger Magnus Nyström.Undersökningen är gjord av brittiska Fox Insight på uppdrag av Tradedoubler och omfattar 4 500 smartphoneanvändare som handlar på nätet minst en gång i månaden. Studien genomfördes i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen, Schweiz och Italien och tillsammans står dessa länder för 89 procent av Europas totala e-handel. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062