23948sdkhjf

God lönsamhet i handeln

Den svenska detaljhandeln är lönsam, visar färska siffror från SvenskHandel. Men ännu bättre går det för e-handeln.

Såväl butikshandel som partihandel och e-handel visar stabil lönsamhet i Svensk Handels kartläggning av handelsföretagens nyckeltal hos tusen medlemsföretag. Detaljhandeln har en rörelsemarginal på 3,3 procent och avkastning på eget kapital på 11,4 procent. Partihandelns rörelsemarginal ligger på 4,4 procent och avkastningen på eget kaptial på 14 procent. För e-handeln är samma nyckeltal 4,2 respektive 19,6 procent.– Ingen behöver längre ifrågasatta att det kan vara lönsamt att satsa på e-handel. Trots att många e-handlare fortfarande befinner sig i ett uppstartsskede visar branschen redan upp svarta siffror, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.En stor skillnad mellan e-handeln och traditionell butikshandel är att e-handeln har lägre kostnader för löner och lokaler. Å andra sidan har e-handeln betydligt högre kostnader för marknadsföring och för transporter.Partihandelns nyckeltal skiljer sig från nyckeltalen för detaljhandeln. Partihandeln är bland annat mer kapitalintensiv och högteknologisk. Sammantaget pekar skillnaderna på att partihandeln i vissa stycken liknar industrin mer än handeln. Detta är logiskt då partihandeln ligger mellan tillverkningsindustrin och detaljhandeln i näringskedjan.– Mer än tre fjärdedelar av företagen i undersökningen visar upp ett positivt nettoresultat. Det är ett styrkebesked för svensk handel, säger Magnus Kroon. TK/ Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064