23948sdkhjf

Ny EU-lag ställer höga krav på e-handlare

Det är bråttom. Redan den 13 juni träder EU:s nya konsumentlagstiftningi kraft – och det är mycket som behöver vara på plats till dess.
Den nya lagen som träder i kraft i Sverige nästa fredag, den 13 juni bygger på ett EU-direktiv som syftar till att harmonisera den ökande och gränsöverskridande E-handeln inom EU.För företag som säljer varor eller tjänster online innebär den nya lagstiftningen att ett antal konkreta åtgärder måste genomföras före den 13 juni.Bland annat gäller följande:Säkerställa att information och villkor uppdateras så att de även innehåller de nya informationskrav som införtsSäkerställa att det finns rutiner för att möjliggöra 14 dagars återbetalning om kunden utnyttjar ångerrättenWebbutiker som möjliggör för konsumenter att ångra sitt köp direkt på webben måste säkerställa att det finns rutiner för att omedelbart bekräfta mottagandetSäkerställa att webbutiken tydliggör för konsumenten att köpet innebär en betalningsförpliktelseSäkerställa att leverans av varor kan ske inom 30 dagarOm företagen inte åtgärdar detta innan lagstiftningen träder i kraft riskerar de att bryta mot marknadsföringslagen, vilket i värsta fall kan leda till onödiga processer i domstol.Källa:DLA Nordic /DF Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.206