23948sdkhjf

Positivt för MQ

Klädbolaget med vd Christina Ståhl i spetsen (bilden) uppvisar ett starkt tredje kvartal. Modekedjan uppger att försäljningen av varor till fullpris ökat efter förändringar av kampanjaktiviteter.

Nettomomsättningen för årets tredje kvartal uppgick till 350 miljoner kronor jämfört med 354 miljoner för samma kvartal i fjol, vilket är en minskning med 1 procent. Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 0,7 procent men kedjan uppger att försäljningen påverkas negativt av att sommarrean startade redan i maj i fjol och rensat för reaeffekt föregående år ökar den jämförbara försäljningen med 5,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 42 miljoner kronor, vilket är en fördubbling mot i fjol då det landade på 21 miljoner. "MQ stärks finansiellt. Resultatet ökar kraftigt, likaså kassaflödet och nettolåneskulden befinner sig på en historiskt låg nivå. Ett tydligare och mer attraktivt MQ håller på att skapas. Huvudkontoret har effektiviserats, vilket har givit besparingar ekonomiskt, men framför allt förbättrat metoder och tydliggjort gemensamma mål och värderingar.Huvudkontor och butiker knyts närmare varandra. För mig är det glädjande att konstatera att MQ utvecklas enligt plan. Lönsamheten ökar och kunderbjudandet stärks. Konsekvent tar vi steg för steg i rätt riktning" skriver Christina Ståhl vd och koncernchef för MQ, i rapporten.Kedjan skriver att kampanjaktiviteterna setts över vilket lett till att fler varor säljs till fullpris och dessutom har kedjan noterat en större efterfrågan på kostymer och klänningar i vår och stärkt positionen i segmentet. Bruttomarginalen uppgick till 61,3 procent jämfört med 60,2.Under tredje kvartlet stängde MQ en butik i köpcentrumet Entré i Malmö.PH Bild: Kajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063