Starkt H&M
För årets andra kvartal, perioden mars till maj ökade omsättning inklusive moms med 16 procent i lokala valutor. Omräknat till svenska kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 37 827 miljoner för perioden jämfört med 31 635 miljoner kronor, en ökning med 20 procent.Bruttoresultatet uppgick till 23 010 miljoner kronor, en ökning med 19 procent som motsvarar en bruttomarginal om 60,8 procent. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 7 643 miljoner kronor för kvartalet vilket var en ökning med 25 procent. Koncernens resultat efter skatt ökade till 5 809 miljoner kronor, en ökning med 25 procent. – Vi har haft ett bra andra kvartal med en stark försäljnings- och resultatökning och ökade marknadsandelar. Väl mottagna kollektioner och en fortsatt stark expansion gav en försäljningsökning om 20 procent i svenska kronor och 16 procent i lokala valutor. Den starka försäljningsutvecklingen i kombination med god kostnadskontroll bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent, kommenterar vd Karl-Johan Persson utvecklingen.Under kvartalet har H&M öppnat första butiken i Australien och lanserat e-handel i Frankrike. Nu väntar nätförsäljning för Spanien, Italien och Kina i höst och modekoncernen aviserar också planer för e-handel i 8 till 10 nya marknader nästa år. Även butiksexpansionen är kraftig och under 2014 ska koncernen öppna 375 nya butiker, nya länder i höst är Indien och Filippinerna. Bolaget skriver i delårsrapporetn att samtliga koncept, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday och H&M Home, har en stark försäljningsutveckling. I höst väntar ett utökat skosortiment för dam, herr, barn och ungdom och det nya skosortiment ska finnas i många priskategorier. Lansering av nya skor sker på befintliga onlinemarkander samt i utvalda butiker i nio länder. Även utbudet med H&M Sport ska utökas. PH